Title

Dowiedz się więcej

Wolność - Jak możesz ją dać swojemu dziecku?

Wolność - Jak możesz ją dać swojemu dziecku?

Wolność jest jedną z najbardziej cenionych wartości. Każdy z nas chciałby by jego dziecko mogło jej doświadczać. Kiedy dziecko czuje się wolne?

Dbanie o wolność drugiej osoby, niezależnie od jej wieku, jest jedną z najważniejszych wartości przyświecających Marii Montessori i jej następcom. Dbamy o to, by wolność, którą dajemy swoim uczniom każdego dnia, była autentyczna i dopasowana do etapu życia, na którym się znajdują.

Kiedy zatem dziecko czuje się wolne?

Kiedy decyduje zamiast podążać za impulsami!
Prawdziwie wolni jesteśmy wtedy, kiedy decydujemy świadomie. Świadomy wybór wymaga wyhamowania impulsywnej reakcji, stworzenia przestrzeni na zastanowienie się nad jego konsekwencjami.
Ucząc dziecko samokontroli dajemy mu tę przestrzeń.
Jak to zrobić?
Proponuj maluchowi zadania, wymagające precyzyjnych, kontrolowanych ruchów: przenoszenie naczynia z wodą, przenoszenie ziaren łyżką, nawleczenie igły.
Wybierz coś co będzie dla Twojego dziecka wyzwaniem, któremu jest w stanie sprostać.

Kiedy czuje się bezpieczne!
Dając dziecku bezpieczne granice, dajesz mu wolność.
Dorosły jest dla dziecka przewodnikiem po świecie, którego młody człowiek jeszcze nie zna. Jest osobą obdarzoną pełnym zaufaniem. To właśnie jego rolą jest pokazanie dziecku, co jest dla niego bezpieczne, a co już nie. Dziecko ufa, że kiedy zacznie robić coś zagrażającego, zostanie zatrzymane.
Dlatego tak ważne jest wyznaczanie wyraźnych i stałych granic. Dają one dziecku poczucie, że przestrzegając ich, jest bezpieczne. Może samodzielnie podejmować decyzje, bo wie, że jeśli trzyma się zasad określonych przez dorosłego nic złego mu się nie stanie.
Jak dać dziecku stabilne granice?
Kiedy ustalacie jakąś zasadę, trzymajcie się jej.
Możecie używać słów “Nie zgadzam się na to, bo chcę, żebyś był bezpieczny”, “Kiedy coś ustalamy, chcę, żeby tak się działo”, “Wiesz jak ważne jest dla mnie ... i chcę, żebyś tego przestrzegał.”

Kiedy jest samodzielne!
Kiedy dziecko wie, jak pokroić sobie banana, nalać wodę, posprzątać po jedzeniu, może samo rozpoznać, że czuje głód i go zaspokoić. Pokazując mu jak to zrobić, dajesz mu wolność!
Przygotuj otoczenie tak, by dziecko miało dostęp do rzeczy, których potrzebuje.
Owoce i wodę postaw na niskim stoliku lub blacie.
W łazience zapewnij podstawkę, dzięki której dziecko dosięgnie do toalety i umywalki.
Przygotuj dla dziecka narzędzia, dzięki którym będzie mogło dbać o otoczenie (zmiotka, szufelka, szmatka).

Kiedy może decydować o swoim ciele!
Każdy z nas powinien mieć prawo decydowania o tym, co dzieje się z jego ciałem. Mieć odwagę mówić “nie” osobom, które przekraczają naszą granicę.
Poczucie, że moje ciało jest ważne, zasługuje na szacunek i to ja decyduję, co się z nim dzieje, kształtuje się w dzieciństwie. Jak zadbać o taką postawę u dziecka?
Pytaj dziecko czy możesz je dotknąć. “Chciałabym Cię przytulić. Mogę?”
Inicjuj dotyk tak, żeby dziecko widziało, że to robisz. To ważne nawet w przypadku maluszków. Kiedy chcesz je podnieść zrób to przodem do dziecka, tak żeby widziało co się dzieje.
Często takie zachowania wydają nam się sztuczne, dlatego że nie jesteśmy do tego przyzwyczajeni, lecz im częściej będziemy ich używać, tym bardziej naturalne będą się wydawały.

Wolne dziecko, to wolny dorosły. To co dajesz dziecku teraz, dajesz dorosłemu, którym się stanie! Pamiętajmy o tym każdego dnia i każdego dnia wspieramy nasze dziecko w życiu w autentycznej wolności.

Czas już wychodzić!

Czas już wychodzić!

Moment wyjścia z domu, to często trudny czas zarówno dla nas jak i dla dzieci. Dowiedz się jak zadbać o to by był komfortowy dla każdego z Was.

Wolność - Jak możesz ją dać swojemu dziecku?

Wolność - Jak możesz ją dać swojemu dziecku?

Wolność jest jedną z najbardziej cenionych wartości. Każdy z nas chciałby by jego dziecko mogło jej doświadczać. Kiedy dziecko czuje się wolne?

Frustracja dziecka

Frustracja dziecka

Frustracja towarzyszy każdemu z nas. Przeżywamy ją na przykład wtedy gdy wykonujemy nową czynność i po wielokrotnych próbach nie osiągamy sukcesu. Dzieci czują wtedy to samo.